وبلاگ

همه انچه باید در رابطه با قند خون بدانید

قند خون چیست ؟

قند یا گلوکز خون از طریق مواد غذایی دریافتی به بدن می‌رسد. بدن پس از هضم کربوهیدرات‌ها آن‌ها را به قندی تبدیل می‌کند که در خون گردش می‌کند. قند خون برای دریافت انرژی توسط بدن ضروری است و به اصطلاح منبع انرژی بدن است. درصورتی که سطح قند خون از مقدار مورد نیاز بدن بالاتر باشد، بدن آن را ذخیره می‌کند تا بعدا از آن استفاده کند.

سطح قند خون در طول روز ثابت نیست و دائما در حال تغییر است. قند خون پس از صرف غذا بالا رفته و پس از یک ساعت شروع به پایین آمدن می‌کند.

لازم است قند خون را در محدوده طبیعی نگه دارید؛ زیرا در غیر این صورت زمینه برای ابتلا به بیماری‌هایی از قبیل دیابت و مشکلات قلبی و عروقی فراهم می‌شود.

انسولین و قند خون

انسولین یک هورمون ضروری در بدن برای جذب و استفاده از گلوکز خون توسط سلول‌هاست. این هورمون نقشی اساسی در تنظیم سطح گلوکز خون برعهده دارد.

هورمون انسولین از غده پانکراس یا لوزالمعده ترشح می‌شود. هورمون‌ها موادی هستند که توسط غدد درون‌ریز بدن به خون ترشح می‌شوند و وظیفه انتقال پیام‌ها را به نقاط مختلف بدن برعهده دارند. سطح هورمون انسولین پس از صرف غذا در خون افزایش یافته و به جذب گلوکز خون کمک می‌کند. درصورتی که سطح انسولین بدن افت کند و یا سلول‌ها نسبت به تاثیر آن مقاوم شوند، سلول‌ها قادر به جذب گلوکز نبوده و سطح قند خون در ادامه بالا می‌رود.

 

قند خون طبیعی چقدر است؟

برای اندازه‌گیری قند خون لازم است آزمایش خون بدهید. قند خون ناشتا در آزمایش خون با عنوان FBS مشخص می‌شود. به عقیده پزشکان قند خون نرمال بدن در حالت ناشتا لازم است 99 mg/dl یا کمتر باشد.

اندازه‌گیری قند خون با استفاده از دستگاه گلوکومتر یا تست قند خون خانگی هم امکان‌پذیر است. درصورت ابتلا به دیابت و مصرف انسولین لازم است در فواصل مشخص و چند بار در روز قند خونتان را اندازه‌گیری کنید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *